Vaders voor Voorlezen

Over Vaders Voor Lezen

Uit onderzoek komt naar voren dat ouders de grootste invloed hebben op het leesplezier van hun kinderen. Ruim een kwart van de ouders in Nederland leest helemaal niet voor. In gezinnen met belangstelling voor voorlezen, is de moeder in 65% en de vader in 8% van de gevallen degene die dit het vaakste doet. 17% van de ouders leest ongeveer even vaak voor. In 10% van de gezinnen worden kinderen het vaakst voorgelezen door een ander familielid (opa, oma, oom, tante) of iemand buiten de familie (oppasser, leraar).

Vaders lezen verhoudingsgewijs dus veelal het minst vaak voor. En dat terwijl een vaderlijk leesvoorbeeld een groot effect heeft op het leesgedrag van kinderen. Daarom roept de Leescoalitie in 2014 vaders en grootvaders op vaker (voor) te lezen.

Over de rol die ouders spelen in het leesgedrag van kinderen

Lezen verrijkt en opent deuren, zowel letterlijk als figuurlijk. Als je kunt lezen en schrijven, kun je meedoen in de maatschappij. Helaas verlaten nog steeds teveel kinderen het basisonderwijs met een leesachterstand. Een belangrijke oorzaak hiervoor is het achterblijven van de actieve rol van ouders. Zo zien we dat Nederlandse ouders minder voorlezen dan andere ouders in de EU. Ruim een kwart van de Nederlandse ouders leest zelfs helemaal niet voor. Dit is verbazingwekkend, aangezien is aangetoond dat voorlezen een grote en positieve invloed heeft op de taalontwikkeling bij kinderen. Kinderen die opgroeien in een taalrijke omgeving hebben betere economische kansen. Bovendien versterkt voorlezen de band tussen ouder en kind.

Daarom wil de Leescoalitie zoveel mogelijk mensen bereiken en stimuleren om voor te lezen. In 2013, het Jaar van het Voorlezen, is het belang van voorlezen onder de aandacht gebracht. Met de campagne Vaders Voor Lezen die in 2014 is gestart, wordt extra aandacht gegeven aan het (voor)lezen door (groot)vaders. Hier is een belangrijke reden voor: uit onderzoek is gebleken dat vaders een grote en beslissende rol kunnen spelen in de leesopvoeding. Zo zorgt hun leesvoorbeeld ervoor dat kinderen vaker een boek lezen. Een (voor)lezende moeder is meer ‘normaal’, een (voor)lezende vader niet en heeft daarom mogelijk meer effect op het leesgedrag van hun kinderen.

Wat is het doel van Vaders Voor Lezen?

Met de campagne Vaders Voor Lezen wil de Leescoalitie (groot)vaders stimuleren meer (voor) te lezen. 
Voorlezen is niet alleen leuk, het is ook heel nuttig. Onderzoek wijst uit dat kinderen die worden voorgelezen beter scoren op school. Daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. Een voorlezende (groot)vader heeft veel effect op het leesgedrag van kinderen.

Wie organiseren Vaders Voor Lezen?

De Leescoalitie is opgericht in 2012 en bestaat uit Stichting Lezen, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (SIOB), de Vereniging Openbare Bibliotheken en Stichting Lezen & Schrijven. Deze landelijke spelers op het gebied van leesbevordering bundelen hun krachten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten tot lezen en voorlezen.

De Leescoalitie wil ieder jaar één gemeenschappelijk programma uitvoeren. Zo riep de Leescoalitie 2013 uit tot Jaar van het Voorlezen. In 2014 en 2015 wil de Leescoalitie de cruciale rol van ouders (en met name ook vaders) bij de leesopvoeding onder de aandacht brengen. Ook andere organisaties die het belang van voorlezen willen uitdragen, zijn uitgenodigd om aan te haken bij de landelijke activiteiten.

Bron: Vaders voor Voorlezen